Bivac 2026
Imágenes
Informaciones
Descripción
Bivac 2026
Prêt-à-rester. Hereus del residu
29 d’octubre 2026
Accessible
Torna Bivac, el festival de pensament jove del CCCB, amb una edició que ens convida a pensar sobre la resta, allò que sobra, residual i marginal, però que encara persisteix.
Qui decideix què és un residu? El residu ens endreça? Què pot sorgir de les restes? Com fer néixer alguna cosa nova del que és no volgut o rebutjat? Més enllà de les definicions convencionals de resta o residu, el festival posa l’atenció en els altres significats de la paraula per mostrar-ne el seu potencial. Explorarem el residu com allò que queda, que persisteix i que sovint deixem als marges.
En un present marcat per l’acceleració, atrapat en la immediatesa, fem memòria per revisar el que hi havia abans de nosaltres i preguntar-nos quina mena d’ancestres voldrem ser, quins seran els nostres residus, les nostres vergonyes. Del prêt-à-porter al prêt-à-rester: un desplaçament que evidencia que som, volgudament o no, hereus del residu.
El meu cap és un abocador
Amb Pol Crosas
De la culpa a les restes. Com hem arribat fins aquí? Aquesta és la pregunta que inaugura el festival Bivac 2026, a través de dos vídeos creats per Pol Crosas. Com a hereus generacionals del residu, arribem tard a una taula on només queden les sobres, tot el que no és volgut. Són residus que pesen i que arrosseguen anys de culpa, un sentiment col·lectiu marcat pel context i la tradició. Una proposta de Pol Crosas que posa atenció en allò que la culpa deixa enrere: un objecte, una promesa, un desig, un gest.
Parar la taula, un ritual
Amb Carla Girolamo i Paula G. Vila
El Bivac 2026 ens convida a desplaçar el residu físic, entès com a deixalla, cap a una dimensió emocional, política i cultural. Aquest primer gest ens situa davant de la pregunta que recorrerà totes les intervencions del festival: Què fem amb allò que no volem, però que no desapareix?
Carla Girolamo i Paula G. Vila són les encarregades de parar taula aquesta nit, construint un paisatge d’elements heterogenis: figures creades per Carla Girolamo, objectes quotidians, restes cedides i residus urbans. La sobretaula polititza poèticament la pregunta sobre les herències.
Correu brossa
Amb Fer Rivas i Paula Melchor
Com s’habita la sobretaula? A través d’un intercanvi epistolar en format conversacional, Fer Rivas i Paula Melchor qüestionen quins són els nostres residus més íntims i de quina manera sedimenten en els nostres cossos. Com un diminut fragment de pell de poma que queda atrapat entre les dents i que insistim a treure’ns amb la punta de la llengua però que es resisteix a cedir, incòmode i insuportable, les convidades exploren com aquestes violències quotidianes acaben per incrustar-se al cos fins a perforar la carn.
Sistematúrgia d’una taula
Amb Estructures 3000
Transformació de la taula a càrrec d’Estructures 3000. La taula deixa de ser un simple suport per convertir-se en un arxiu material del festival, una forma que, en transformar-se, mostra que tota permanència és també una successió de restes i traces, un cúmul de memòria.
Caure fora
Amb Lucas Altaba i Lluís Garau
Ser el que no és volgut. Lluís Garau i Lucas Altaba exploren, a través de la dansa i la música, els límits entre el dins i el fora. Una engruna de pa, un crit reprimit o una promesa formen part dels gestos residuals de sobretaula que configuren la perifèria. El moviment i la sonoritat de la performance en directe s’experimenten a través de la repetició, una mecànica que deixa a la intempèrie l’expressió més crua del residu.
Prêt-à-rester
Amb Adrià Porta, Laure Vega i Lluís Aguiló
Cridem a taula l’Adrià Porta, la Laure Vega i en Lluís Aguiló perquè conversin al voltant de la idea de resta que travessa tot el festival. Com s’entén aquest afecte col·lectiu del prêt-à-rester? Podem imaginar-nos un futur sense nosaltres, però no sense les nostres restes. El que resta és una negativitat, tot allò que no ha pogut ser aprofitat. La conversa filosòfica obre la porta a un nou sentit polític del residu que permet imaginar com seria una política de les restes. De quina manera persisteix allò que sobra?
Menjar, mastegar i ennuegar-se amb les restes
Amb Pau Matas i Grup Bivac
Davant d’un món ple de restes, una societat que premia l’esforç individual i un sistema que aïlla i responsabilitza de les peripècies col·lectives, el grup de persones que hem comissariat Bivac prenem la paraula i ens preguntem: Què fem amb la nostra merda?
Aquesta acció performativa, amb dramatúrgia i direcció de Pau Matas, reflecteix com el residu propi deixa de ser una idea per convertir-se en una cosa que roman a l’espai físic, que adquireix, així, una realitat mundana. Ens convertirem en un equip de producció que recull els objectes acumulats al llarg de la nit per encaixar-los en un lloc comú. Una reflexió compartida sobre el residu, la resta, la restància i el rastre.
Atles de la restància
Amb Núria Cancela, Edurne Larumbe, Lo vell i lo nou, Salvem les Fotos UPV i Archivo Orsini
Què passa quan deixem que les restes es contaminin entre elles? Per tancar el festival, construirem un atles en què objectes, imatges, gestos i fragments es posen en relació per crear una constel·lació oberta. Som espectadors d’unes restes que es troben, interactuen i adquireixen nous significats.
Prenent com a punt de partida l’Atles Mnemosyne d’Aby Warburg, proposem jugar amb les imatges i els objectes per qüestionar què persisteix, què retorna i què pot fer encara una resta.
Rastres
Amb LesBjs i LaFrancesssa
Com teixir textures entre els rastres? Els visuals del col·lectiu Lesbjs i l’espai sonor de LaFrancesssa fan ressonar tots els rastres que han anat sedimentant al llarg del festival. Aquesta peça audiovisual posa en relleu les empremtes on s’amaguen el rebuig, la lletjor i la brutícia. Les artistes s’aproximen químicament i estèticament als diferents residus materials i simbòlics, projectant en pantalla tot allò que no vol ser vist.
ComissariatIrene Roig Castellanos
Miqui Uriz
Zaira Amilburu
Berlín Piñero Masanés
Lucia Sosa
Paula Rodríguez Díaz
Sergio Simarro
Emma Clapés Llorente
Núria Viladrich Bermúdez
Lucas Altaba
ParticipantsPol Crosas
Carla Di Girolamo
Paula G. Vila
Fer Rivas
Paula Melchor
Estructuras 3000
Lluís Garau
Adrià Porta
Laure Vega
Lluís Aguiló
Nuria Cancela
Edurne Larumbe
Lo vell i lo nou
Archivo Orsini
Lesbjs
LaFrancesssa

